Riak =='


Assalamualaikum .

OBJECTIVE : muhasabah diri tentang syirik kecil yang kita tak nampak . RIAK . tahu tak ape tu riak ? RIAK ialah melakukan sesuatu bukan kerana Allah.

Rasulullah SAW dalam sabda bermaksud: " Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). " Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu?"  Baginda menjawab: " Riak." *Hadis riwayat Imam Ahmad*

CERITA INI HANYA SEBAGAI PERINGATAN KEPADA DIRI KITA SEMUA 

setiap manusia mesti tak pernah lari daripada membuat kesilapan kan . tapi , aku dapat idea untuk menulis entry ni daripada perlakuan SOMEONE *jangantanyasapa* ni . aku jadikan ia sebagai TAZKIRAH untuk diri aku sendiri . sebab aku tengok dia ni riak semacam lepas dapat kejayaan . aku tahu Allah sedang menguji dia sejauh mana keimanan dia terhadap Allah setelah diuji dengan kejayaan .

aku pun bukan nak kate dia riak ke ape . sebab . . . . 

Orang tidak tahu jika kita riak. Kita juga tidak boleh mengatakan orang lain itu riak. Ini adalah kerana riak adalah niat atau perasaan atau tujuan di dalam hati. Niat di hati adalah rahsia Allah yang tidak diketahui oleh sesiapa pun. Tetapi ALLAH maha mengetahui niat dan hasrat di hati kita.

camne nak start ye ? tak reti la pulakk . okay camni . 

aritu , dia dapat satu keputusan yang tak disangka-sangka . it means result yang GEMPAKK laaa . tapi , tak FULL . hampir FULL . haha .  sebab dia pun jarang dapat keputusan camtu . so , dia jadi cam RIAK sekejap . sebab ade orang yang lebih pandai daripada dia selama ni mendapat keputusan yang sama seperti DIA .

then , dia rasa maknanya same je la taraf dia dengan budak tu . time tu , aku meng'ia'kan je la . dalam hati aku , kenapa la dia RIAK camni Ya Allah . tapi , Allah lebih Maha Mengetahui apa yang dia rancang untuk hambanya kann . Maybe Allah sedang menguji dia .

just wanna say la , tu baru Allah bagi sikit . tu la sebabye Allah tak kasi lebih daripada apa yang kau dapat tu . Sebab Allah tahu kau akan jadi camni . So , renung-renungkan lahh . HIDUP KITA CUMA SEKALI . ini juga menjadi pengajaran kat diri aku sendiri dan orang lain . 

aku tak mention pun nama dia kann . jadi , aku tak mengaibkan sesapa . Sebab . . . 

 Barangsiapa yang menutup aib orang lain , nescaya Allah akan menutup aibnya di akhirat kelak

just untuk menjadi IKTIBAR pada diri kita semua okay . harap entry ni memberi kesedaran kepada diri kita semua . yang dimaksudkan dalam cerita ni juga hendaklah muhasabah kembali okay . aku bukan nak aibkan kau , tapi sebagai PENGAJARAN kepada kita semua . 

btw , aku pun akan menerima keputusan SPM nanti . Semoga aku dapat flying colours nanti . dan semoga aku dapat menjauhi syirik kecil ini jika dikurniakan kejayaan yang gemilang . InsyaAllah :)

Takut la plak bicara pasal RESULT kann , HAHA . takpe . Tak perlu takut sebab ape yang kita dah usaha , itulah yang kita akan dapat kann . InsyaAllah FLYING COLOURS ♥  Pray for me .

Kbyeeeeeee :)


LOVE YOU LIKE A LOVE SONG

Comments

Popular posts from this blog

Jadikan hari ini lebih baik daripada semalam . Dan hari esok lebih baik daripada hari ini .

Kerjaya PHOTOGRAPHER (:

Liku-liku kehidupan aku -.-