SAYANGNYA ALLAH PADA PEREMPUAN .


In the name of ALLAH , the Most Gracious and the Most Merciful .
hye readers , Assalamualaikum .

♥ SAYANGNYA ALLAH PADA PEREMPUAN ♥


••► Siapa kata jadi perempuan tu SENANG ?

Nak kena tutup sana , tutup sini .

~ Tengok budak lelaki , pakai baju pagoda pon orang tak bising .

Perempuan, stoking pon kena pakai . 

~ Cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari , konfem tak tahan bertutup semua .

Tapi, perempuan cool je . 

~ Tengah panas pon boleh lagi pakai jubah , hebat kan perempuan ?

••► Siapa kata jadi perempuan tu senang ? 


Tiap2 bulan , mesti ada penyakit . Nak pergi kelas pon susah .  
Kalau boleh , masa tengah jalan tu nak je meraung sbb sakit .
~ Cuba tengok budak lelaki , selamber jek . Kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit .

Tapi , perempuan hidup berpuluh puluh tahun dgn penyakit tiap tiap bulan , survive je . Tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon tak perasan yang dia sakit
~ Hebat kan perempuan ?

••► Siapa kata jadi perempuan tu senang ?

Hati ni Allah jadikan lembut betul . Cepat je sensitif .

~ Cuba tengok orang putus cinta . 
Selalu perempuan yang paling susah nak lupa .
Lelaki lepas putus cinta cepat je pasang baru .

~ Cuba pergi wayang tengok cerita hindustan . 
Siapa yang paling teruk menangis ?
Perempuan kan ? Lelaki boleh gelak gelak lagi .

~ Lembut tak lembut hati perempuan ?
Tapi dengan hati yang lembut tu perempuan dapat mengkagumkan lelaki .

~ Hebat tak perempuan ?
Disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah , ramai perempuan yg merajuk dengan Allah SWT .

~ Diorang cakap , Allah tak adil
~ Kenapa Allah SWT lebihkan lelaki ?
~ Kenapa perempuan kena dengar cakap suami ?
~ Kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami ?

- Padahal jadi perempuan tu sangatlah susah . 
- Bak kata orang , nak jaga 10 anak lelaki , tak susah macam nak jaga sorang anak perempuan .
- Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah SWT ni , ramai perempuan perempuan kat luar sana yang bebel .

~ Diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan , 'lelaki x payah tutup pon'
~ Diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki .
~ Diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yang busuk hati .

- Kesian kan kat diorang ?
~ Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah SWT , diorang sanggup rosakkan diri diorang
~ Diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah SWT x adil

- Persoalannya sekarang .
~ Betul ke Allah SWT tak adil dengan perempuan ?
- Betul , syurga perempuan terletak di bawah kaki suami .
Tapi , cuba ingat balik , syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya .

- Betul , isteri kena ikut cakap suami .
Tapi , seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya .

~ Tak adil lagikah Allah SWT pada perempuan ?
- Allah SWT bukan setakat adil , tapi Allah SWT tu sangat sayang kat perempuan .
- Untuk lelaki , syurga isterinya terletak di bawah kakinya .
- Kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri jadi cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu .
- Tapi perempuan , ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu .

~ MashaAllah , hebatnya perempuan kan ?
- Kenapa perempuan hebat ? sebab kasih sayang Allah SWT yg jadikan kita hebat .
- Cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio .
~ Banyak lagu pasal perempuan kan ?
Contohnya macam lagu SUMAIYYAH . Jarang kita dengar lagu pasal lelaki .

- Sayang tak sayang Allah SWT tu dekat perempuan , sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia .

~ Tengok pula , bila seorang lelaki berjaya .
Orang akan cakap :
" Disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya "

Kita tak pernah dengar orang cakap ,
" Disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya ? "

~ Kan ? Hebat x Allah SWT jadikan perempuan tu .
- Masih tak adil lagikah Allah SWT dekat perempuan ?

~ Allah SWT sebenarnya terlampau adil dekat perempuan sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni , perempuan senang nak masuk syurga .

Tengok hadis ni :
" Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu , berpuasa sebulan (Ramadhan) , menjaga kehormatan dan taat kepada suami , dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai .  "
(Hadis Riwayat Ahmad)

~ Tak adil lagikah Allah dekat perempuan ?
- Oh perempuan , sedarlah !
* Betapa sayangnya Allah SWT dekat kamu .
* Betapa cintanya Allah SWT dekat kamu .
Tapi , kenapa nak rosakkan diri sendiri kerana fikiran2 negatif yg tak berasas dekat Allah SWT ?

~ Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia .
Bayangkan , dunia yg besar ni , dunia yg cantik ni , perempuan jadi hiasan . Dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah .
~ Kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan ?

Sekadar perkongsian bersama

••► Wahai kaum adam . Hargailah wanita yg sentiasa berada disisimu . Bimbinglah dia , Kalau silap langkahnya , Adam pun turut dapat nama di akhirat kelak .  Adam tegur Hawa dengan cara yang baik dan kena dengan caranya . Didiklah dia menjadi wanita solehah kerana dia adalah dari tulang rusukmu . Lindungi dia dari fitnah dunia .

••► Bukankah Hawa dicipta daripada tulang rusuk Adam untuk disayangi dan dilindungi . 



Sampai sini saje coretan rase aku untuk kali ni . Ini sekadar berkongsi cerita sesame kita . Wuahahahahaa . Kbye peeps :) Assalamualaikum . ILOVEYOU 

Comments

Popular posts from this blog

Rindu S A H A B A T ;)

My Priority Ever :)

Owhsemm Day ✿